Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Ośrodku udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści.
  2. Udzielanie pomocy polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Aktywności podejmowane Ośrodku w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej spełniają założenia programów rządowych „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” oraz „Bezpieczna +”. W ramach wydzielonych obszarów realizowane są następujące działania:

  1. Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły
    1) Rozmowy z rodzicami, uczniami- indywidualne porady i konsultacje;
    2) Organizowanie tematycznych spotkań z rodzicami;
    3) Współpraca z Policją (programy Bezpieczna droga do szkoły, Bezpieczne wakacje), Pogotowiem Ratunkowym (udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej), Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej (procedura Niebieskiej Karty- udział w posiedzeniach grup roboczych i LZI, rozmowy z pracownikami socjalnymi i asystentami rodzinnymi), Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną;
    4) Organizowanie pracy zespołów wychowawczych;
    5) Współpraca z środowiskiem lokalnym;
    6) Pomoc w organizacji pracy Samorządu Uczniowskiego.
    7) Organizacja spotkań uczennic z klas PdP i Gimnazjum w ramach Akademii Dojrzewania;
    8) Realizacja programu „Krok do samodzielności”;
    9) Realizacja programu „Moje miejsce w nowej szkole”.
  2. Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży
    1) Przygotowanie oraz realizacja założeń kontraktów behawioralnych dla uczniów przejawiających trudne zachowania;
    2) Prowadzenie Treningu Zastępowania Agresji;
    3) Prowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych;
    4) Prowadzenie zajęć z zakresu cyberprzemocy z wykorzystaniem kursu e-learning:
    a) „Poznaj bezpieczny internet” ,
    b) „W sieci” ,
    c) „Lekcja bezpieczeństwa” ,
    d) „Gdzie jest Mimi?-bezpieczeństwo w sieci”.
    5) Realizacja profilaktyki przemocy i wykorzystywania dzieci:
    a) zgłoszenie Ośrodka do programu „Chronimy dzieci”,
    b) szkolenia specjalistów w zakresie identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci, podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci, bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie,
    c) prowadzenie zajęć z uczniami – „Chronimy dzieci”,
    d) prowadzenie szkoleń dla nauczycieli, specjalistów, wychowawców z zakresu profilaktyki przemocy i wykorzystywania dzieci.
  3. Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży
    1. Realizowanie założeń profilaktyki uniwersalnej z zakresu organizacji czasu wolnego: zajęcia taneczne, teatralne, muzyczne, plastyczne: przygotowania i udział w przeglądach, konkursach;
    2. Promowanie zdrowego stylu życia, zwiększanie świadomości uczniów, rodziców i nauczycieli na temat kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych:
      • „Dbam o zdrowie”,
      • „ Żyj smacznie i zdrowo”,
      • „Poranna higiena osobista”