Sprawozdanie z realizacji programu „Laboratorium Przyszłości” za rok szkolny 2022/2023

Od początku września 2022 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Hajnówce realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech. Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki otrzymanemu wsparciu, wszyscy uczniowie szkoły zaczęli korzystać z nowoczesnych narzędzi i technologii wspierających edukację. Uczniowie pod okiem wykwalifikowanej kadry uczestniczą w zajęciach kulinarnych w odremontowanej pracowni gospodarstwa domowego. Na zajęciach rozwijających kreatywność w klasach I-VIII szkoły podstawowej oraz przysposobieniu do pracy w klasach I-III szkoły przysposabiającej do pracy przy użyciu zakupionego sprzętu: kuchenki, piekarnika i mikrofalówki przygotowali przepyszne m.in. spaghetti, placek z cukinii, faworki, pierniczki, zupę jarzynową i wiele innych.

Codziennie mieszkańcy internatu przygotowują śniadanie i kolacje w wyżej wymienionej pracowni. Dbają o porządek w zakupionych w ramach projektu meblach. Dodatkowo sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości był codziennie wykorzystywany przy wydawaniu posiłków (obiady) dla uczniów szkoły oraz uczniów mieszkających w internacie szkolnym.
Uczniowie zapoznali się również z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie poznali zasadę działania urządzenia oraz obserwowali proces drukowania modeli 3D.

Przy użyciu drukarki powstały: kostka sześcienna, gwizdek oraz figurki zwierząt. Uczniowie wyszukiwali w internacie gotowe model 3D, które potem drukowali.